onsdag 20 februari 2013

Ur Aska reser sig elden!

Igår startade jag facebook gruppen "Rädda Salas Kulturskola", på mindre än 24 timmar fick jag 274 medlemmar eller gilla markeringar. Min tanke med gruppen är att skapa en underground rörelse för kultur i Sala av alla som bryr sig om Salas framtid när det gäller kultur, både föräldrar, elever, kulturaktiva och kulturintresserade!

Det beslut som nu lagts på att minska ner på verksamheten i kulturskolan är både tragiskt och ursäkta uttrycket idioti! Men dagens blogg ska inte handla om hur dumt detta är, för det vet de flesta redan. Om ni inte vet det så kan ni rösta på ett annat parti än Salas Bästa. För vi vill lägga mer pengar på skolan och satsa på kultur, idrott och marknadsföring av Sala och hade även det som förslag till budget, men vi röstades ner.

Jag vill istället tacka alla som valt att stödja sidan och hoppas att detta kan bli början till något nytt istället! NÄR vi lyckas rädda Kulturskolan hoppas jag att vi alla som bryr oss om Salas kulturliv har lärt känna varandra, fått utbyte av varandras idéer och lyckats bygga upp en ny vision av hur Sala kan utvecklas inom kultur tillsammans. Ett Sala som självklart kan stå som värd till UKM Riks och kulturintresserade svarar "Sala" på frågan, -"vilken kommun skulle du helst vilja bo i"

Jag gillar att drömma, och i min dröm har Sala kommun utvecklats till ett svenskt New Orleans, med caféer och olika musikpubar efter alla gågator, med ett myller av teatrar och dansplatser! Där varje by har sin egen nisch och kulturen utvecklats till vår största turismnäring! Ett Sala med liv och rörelse i varje hörn. Ett Sala där ungdomar vill stanna kvar, har möjlighet att uttrycka sig på alla möjliga sätt. Ett Sala där farfar inte bara har barnbarnen att klappa händer till, utan själv kan fortsätta uttrycka sig så länge han orkar och vara en förebild för barnbarnen. Det må vara en utopi, men alla vi som har en liknande dröm kan samarbeta för att få den verklig! Och en facebookgrupp kan vara ett första steg i rätt riktning! Jag drömmer inte bara, jag vill även arbeta för att förverkliga dem!

Nu när vi alla tror att kulturen håller på att få sista dödsstöten är det dags att resa sig ur askan! Välkommen alla små eldsjälar, tillsammans blir vi en riktigt bra brasa som kan sätta fyr på Sala!

Ha en underbart trevlig natt! BURN BABY BURN =)

Med vänlig hälsning: Hanna Westman, Salas Bästa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar