onsdag 11 januari 2012

Västerås hårdsatsar, nu gäller det att hänga med...

Sala kommun har fått en möjlighet till remissyttrande på Översiktsplan för Västerås 2026 - 2050.
Här sträcker sig visionen långt! De har givit förslag på att bygga ut tågtrafiken förbi oss via Enköping, för att få direktanslutning till Uppsala och Arlanda. De vill också bygga ut Erikslund till att bli dubbelt så stort som det är nu. Wow, tänker jag.. deras mål är att bli över  200 000 innevånare.

Vi i Sala är lite mer försiktiga, men har också en ganska stor procentuell önskad ökning t o m 2024 till 25000 innevånare. (Typ 12% ökning). Att få fram bostäder för ca 3000 personer till kommer att krävas både samstämmighet och välvilja från både opposition och majoritet. Jag hoppas verkligen att vi kan lyckas med det, för annars blir det svårt att konkurrera med Västerås och Uppsala och Enköping.
I bästa fall så flyttar vissa av dem till Sala om de tycker att stan blir för stor, men det är väl en liten risk =)
Nej, upp till kamp Salabor! Vi ska vara stolta över vår stad och kämpa för att bli en del av tillväxtregionen, så att också vi få utvecklas och växa, få arbete nära hemmet och nära till skolan.

En tanke som slog mig, när de börjar snacka om att dra räls var att varför inte dra en räls från Enköping via riks 70 till Kumla? Då kan både Dalatrafiken kopplas på via Sala och Västeråstrafiken via Tillberga?! Dessutom så skulle troligen Kumla se sin storhetstid =)
Det skulle i vilket fall korta resvägen för alla som pendlar till Dalarna och även för de som vill till fjällen. Tydligen så det idag fler som pendlar till Sala än till Stockholm i Västerås, det lät helt sjukt, men så är det!

Om ni vill läsa mer om förslaget från Västerås som ska upp i KSAU, (kommunstyrelsens arbetsutskott) på tisdag läs här >>

Vad tycker du?

1 kommentar:

  1. Jag tror att Sala inte konkurrerar med Västerås utan snarare kan dra nytta av sina fördelar (som en lockande landsbygd med nära skolor) och vi ska snarare försöka se synergieffekterna av ett växande storstockholm som numera snart kan sägas inrymma Västerås och Uppsala. En rimlig målsättning är att förbättra vägen till Enköping till 100-väg, och stödja utbyggnaderna av Dalabanan mot restider på 1h/1h15min så att fler Stockholmare mfl väljer bo i Sala och pendla till storstäderna. Vi får hjälpas åt få en fungerande kollektivtrafik, både i det stora och det lilla (som cykelvägar) ;-)

    SvaraRadera